Jesper Strömbäck

Om politik, medier och politisk kommunikation

Ny tidskriftsartikel om det förändrade medielandskapet

Posted by jesperstromback på juni 25, 2012

För några veckor sedan publicerade jag en artikel på DN debatt som handlade om det förändrade medielandskapet och dess utmaningar. Artikeln var till stor del baserat på en studie genomförd tillsammans med Monika Djerf-Pierre, Göteborgs universitet och Adam Shehata, Mittuniversitetet. Nu har studien och vår vetenskapliga artikel publicerats online av International Journal of Public Opinion Research med titeln The Dynamics of Political Interest and News Media Consumption: A Longitudinal Perspective.

Som titeln antyder fokuserar artikeln framförallt på hur sambandet mellan politiskt intresse och konsumtionen av nyhetsmedier ser ut och har förändrats över tid. Bland annat visar resultaten att sambandet mellan politiskt intresse och hur mycket man konsumerar nyhetsmedier har blivit starkare över tid, samt att två grupper ökar i storlek över tid. Det handlar dels om nyhetssökarna, de som är storkonsumenter av nyhetsmedier, dels om nyhetsundvikarna, de som sällan eller aldrig tar del av nyhetsmedier. Andelen nyhetssökare har ökat från cirka 11 procent till knappt 18 procent, medan andelen nyhetsundvikare har ökat från 6 till 15 procent. Eller för att citera artikelns abstract:

This longitudinal study investigates whether the impact of political interest—a key motivational factor behind news consumption—on various forms of news consumption has increased over time. The analysis is based on a unique large-scale representative annual survey conducted in Sweden over the years 1986–2010, enabling a comprehensive analysis of citizens’ total and specific news consumption across multiple channels and platforms. Results show that news consumption has become more polarized between news-seekers and news-avoiders over time, and that political interest has become a more important determinant of news consumption in today’s high-choice media environment.

För den som är intresserad av att läsa mer kan artikeln laddas ner via tidskriftens hemsida. Alternativt kan du maila mig så kan jag skicka den. Min mailadress hittar du här.

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 130 andra följare