Politik som spel

Under den senaste veckan har de politiska nyheterna duggat tätt. Istället för att samla de potentiella nyheterna i ett utspel har de politiska partierna valt att portionera ut dem på ett sätt som ska öka exponeringen i medierna. Strategiskt är det helt rätt. Medierna söker alltid efter det som är eller kan uppfattas som nytt, och det bästa sättet att maximera synligheten i medierna är därför att presentera olika förslag olika dagar istället för att presentera dem i ett samlat valmanifest. Det samlade valmanifestet kan alltid presenteras vid ett senare skede, som en sammanfattning av tidigare förslag kryddad med ytterligare något förslag som är nytt.

Slående när det gäller mediernas rapportering är samtidigt att det politiska spelet får så stor uppmärksamhet – ofta större eller lika stor uppmärksamhet som innehållet i de politiska förslag som läggs. Det följer mönstret från tidigare valrörelser. Inom forskningen är det vanligt att skilja mellan olika gestaltningar av politik, där tre vanliga gestaltningar är sakgestaltningar, spelgestaltningar och skandalgestaltningar. Sakgestaltningar av politik innebär i korthet att nyheterna fokuserar på politikens innehåll eller sakliga problem i verkligheten och förslag på hur de kan lösas. Spelgestaltningar av politik innebär i korthet att nyheterna fokuserar på politik som strategier och taktiker för att vinna väljare och fördelar i kampen om makt, på opinionsmätningar och på hur politik bedrivs. Skandalgestaltningar av politik innebär i korthet att nyheterna fokuserar på juridiskt eller moraliskt klandervärda beteenden hos politiker.

Om man utifrån detta studerar den förra valrörelsen visar forskning att i genomsnitt 49 procent av artiklarna och inslagen i Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Rapport, Aktuellt och TV4 Nyheterna gestaltade politik som sak, medan 31 procent gestaltade politik som spel och 20 procent som skandal. Skillnaderna mellan medierna var samtidigt tydliga, och följde samma mönster som i tidigare valrörelser: kvällstidningarna och kommersiella TV4 Nyheterna gestaltade politik som sak i lägre utsträckning än morgontidningarna och public service-nyheterna Rapport och Aktuellt. Forskning visar här tämligen tydligt att ju mer kommersialiserade medierna är, desto mer gestaltar de politik som antingen spel eller skandal, och desto mindre som sak. Mer specifikt var andelen artiklar och inslag som gestaltade politik som sak i de olika medierna följande under valrörelsen 2006:

Aftonbladet: 32 procent

Expressen: 41 procent

Dagens Nyheter: 56 procent

Svenska Dagbladet: 53 procent

Rapport: 66 procent

Aktuellt: 55 procent

TV4 Nyheterna: 38 procent

Dessa och andra resultat som handlar om mediernas valrörelsebevakning 2006 återfinns i kapitlet Den medialiserade valbevakningen, som ingår i boken Väljarna, partierna och medierna. En studie av politisk kommunikation i valrörelsen 2006 (SNS Förlag, 2009), redigerad av Lars Nord och mig själv.

I verkligheten handlar politik självfallet om såväl politikens innehåll som om hur politik bedrivs. De politiska strategierna och taktikerna är absolut inte oviktiga, särskilt inte inför ett val där de kan få avgörande betydelse för valutgången. Problemet med spel- och skandalgestaltningarna av politik är dock att de tränger undan gestaltningarna av politik som sak, samtidigt som människor behöver information om just politikens innehåll för att kunna rösta informerat och genomtänkt på valdagen. Ur det perspektivet är det demokratiskt problematiskt om gestaltningarna av politik som spel och skandal får för stort utrymme på bekostnad av gestaltningarna av politik som sak.

Om jesperstromback

Professor i journalistik och politisk kommunikation
Detta inlägg publicerades i Journalistik & medier och märktes , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar